سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سکه دولت عشق

         در دوران حکومت قاجاریه  مسئله بابی ها و بهایی ها مطرح شد . ناصرالدین شاه نخستین کسی بود که برای سرکوبی کامل مخالفان خویش و ازادیخواهان شناخته شده ، به بهانه کشتن  بابی ها که تعدادشان بسیار اندک بود و ساخته شدن مسلکشان به وسیله ماموران جاسوس انگلیسی برای تمام مردم ایران اشکار شده بود ، گروه کثیری را کشت .و موجب شد که بسیاری با پذیرفتن بابی بودن کشته شده ها ، این فرقه را مهم تر از انکه بود پندارند . بعدها در زمان اوج گیری انقلاب مشروطیت در تبریز و پیدایش دلاورانی چون ستارخان و باقرخان ، محمد علیشاه و سرداران او برای تشویق سپاهیان خود به جنگ با مردم تبریز در میان انها چنین شایع کردند که این مردم همه بابی هستند و خونشان حلال و مال و ناموسشان برای سربازان دولتی حلال .

        کار این شایعه به جایی رسید که چند بار وقتی گروهی از سربازان عین الدوله(فرمانده سپاه محاصره کننده تبریز) به دست مجاهدان دستگیر شدند پیش روی همگان التماس می کردند که از کشتن انها دست بردارند و در مقابل قول می دادند که "ما هم مثل شما بابی می شویم " ستارخان و دیگر رهبران مذهبی و روحانی تبریز تصمیم گرفتند از ان پس بر تعداد اذان گو ها انقدر بیافزایند که صدای اذان سنگر نشینان مسلمان به گوش سربازان دولت برسد تا بر مسلمان بودن دلیران رزمنده تبریز و مردم مسلمان که در پی فتاوای بزرگان دین خود دست به جهاد زده بودند واقف کند . در این دوره که هر کس را به دلیل واهی بابی بودن می گرفتند و سر به نیست می کردند ، این مضمون دستمایه ای شد برای شعرا یی چون سید اشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال . این شاعر دوره مشروطه ترکیب بند زیبایی در این باره دارد که بخشهایی از انرا در اینجا می خوانید .

            کبلا   باقر  !  چه   خبر؟  هیچ     اقا         چیست این غلغله ها ؟ غلغل نی پیچ اقا

            تازگی حاجی بلال امده از شهر حلب          حرفها می زند از فرقه مشروطه طلب

                                    پس یقین ان سگ بیدین عملش قلابی است

                                    ایها الناس  بگیرید  که  ملعون  بابی  است

            خبر تازه دگر چیست در این گوش و کنار        یارو  امروز  چه  می گفت  میان      بازار

            جان  اقا  سخن  از نشر  معارف می گفت         نقل مشروطه و از خرج مصارف می گفت

                                   پس یقین ان سگ بیدین عملش قلابی است

                                   ایها الناس  بگیرید  که  ملعون  بابی  است

            جعفر اقا پسر حاجی تقی کارش چیست            میرود  مدرسه  تازه گفتارش  چیست

            جان   اقا   سخن  از  علم ریاضی دارد            شکوه بسیار ز اخوند و ز قاضی دارد

                                    پس یقین ان سگ بیدین عملش قلابی است

                                    ایها الناس  بگیرید  که  ملعون  بابی  است

            گر نجس می شود از هیکل بابی حمام              چیست   تکلیف  من  قهوه چی    پیر   غلام

            تو برو باده بخور از چه بود تشویشت              اخ اخ این چه کلامی است که تف بر ریشت     

                                   پس یقین ان سگ بیدین عملش قلابی است

                                   ایها الناس  بگیرید  که  ملعون  بابی  است



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 86/11/21ساعت  7:3 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    طفل جان
    مزاحمت مشروع
    مقایسه کیفر مرگرزان در دین زرتشت با کیفر اعدام در فقه و حقوق اسل
    بررسی بلوغ و ازدواج در فقه زرتشتی بر اساس کتاب روایات داراب هرمز
    بررسی تطبیقی نقش فرزند در عبور از چینوت پل و پل صراط، بر اساس رو
    جشن یا عزا؟ مسأله این است!!!!
    آدم عجیب کارهای عجیب تر!
    الاغ و علفهای قرمز
    ;کتری!
    دلخوشیهای خوابگاهی
    [عناوین آرشیوشده]
     
    *AboutUs*>